نکاتی که باید برای طراحی اپلیکیشن موبایل مد نظر قرار دهید!
نوشته شده توسط : بهار

وقتی شغل برنامه نویسی اندروید را انتخاب می کنید ، برای موفقیت بیشتر برای طراحی اپلیکیشن موبایل چند نکته مهم را باید همیشه در ذهن داشته باشید. مهم نیست که بر روی پروژه خودتان فعالیت می کنید یا برنامه نویس یک شرکت هستید . باید به یک سری از جنبه های کار توجه داشته باشید . با ما همراه باشید تا با برخی از این نکات آشنا شوید. 

 

طراحی اپلیکیشن موبایل

نکات مهم برای شروع طراحی اپلیکیشن موبایل: 

۱-تحقیقات خود را شروع کنید

اگر شما تحقیقات خود را در زمان مناسب نتوانید انجام دهید اپلیکیشن موبایل شما شانس موفقیت را از دست خواهد داد.

مولفه های بسیاری وجود دارد که شما باید آنها را آنالیز کنید.

اول از همه شما باید مخاطب هدفتان را شناسایی کنید.

بفهمید که آنها چه کسانی هستند و چگونه رفتار میکنند و چطور قرار است که زندگی شما را به عنوان برنامه نویس موبایل آسانتر کنند.

زمانی که مشخص کردید که مخاطبان احتمالی تان چه کسانی خواهند بود باید مشخص کنید که طراحی اپلیکیشن موبایل چطور میتواند نیاز هایشان را برطرف کند چطور میتواند زندگیشان را بهتر کند و چه ارزشی را به آنها پیشنهاد میکند؟

چه کسی با اپلیکیشن موبایل خود امکاناتی که شما در نظر گرفتید را ارائه میدهد؟

یعنی شما باید در مورد رقیبانتان نیز تحقیق کنید.

اگر تمام تحقیقات را قبل از شروع پروسه برنامه نویسی موبایل انجام ندهید احتمالا شما پول و وقت خود را صرف اپلیکیشنی کردید که کسی به آن نیاز ندارد.

۲-متد برنامه نویسی خود را انتخاب کنید

اپلیکیشن های موبایل از طریق روش های مختلف برنامه نویسی میشوند.

قبل از ورود به این حوضه باید تصمیم بگیرید که چه نوع اپلیکیشنی را قصد دارید برنامه نویسی کنید.

اپلیکیشن های نیتیو، اپلیکیشن های هایبرید و وب اپلیکیشن ها.

در هر دو روش برنامه نویسی جنبه های مثبت و منفی وجود دارد.

قسمتی از این تصمیم گیری مربوط به اپلیکیشن موبایلی که میخواهید بسازید دارد.

برای مثال زمانی که میخواهید اپلیکیشن بازی بسازید باید تجربه کاربری بی عیب و نقص ایجاد کنید, با این وجود بهتر است شما از طریق متد نیتیو (Native) این بازی را بسازید.

اپلیکیشن های نیتیو عالی هستند اما آنها برای برنامه نویسی گران قیمیت و با هزینه بیشتری هستند و شما فقط میتوانید در آن واحد برای یک پلتفرم این اپلییشن هارا ایجاد کنید.

پس اگر قصد دارید که اپلیکیشن خود را هم برای پلتفرم اندروید و هم برای پلتفرم (ios) انتشار دهید این گزینه مناسبی نمیباشد.

برنامه نویسی اپلیکیشن های هایبرید هم از لحاظ هزینه تولید مناسب است و هم اینکه امکان کراس پلتفرم (توسعه همسو) را دارد یعنی همزمان میتوان یک اپلیکیشن را برای دو یا چند پلتفرم ایجاد کرد.

وب اپلیکیشن ها هم برای کسانی مناسب است که برای توزیع اپلیکیشن محدود به استور های پلتفرم ها نیستند.

قسمت دیگر این تصمیم گیری نیز بستگی به میزان مهارت شما در برنامه نویسی دارد.

پس قبل اینکه شروع کنید لازم است که تمام این نکات را به خاطر بسپارید.

حالا میتوانید تصمیم خود را نهایی کنید.

پیشنهاد ویژه برای شما: برای آموزش کامل برنامه نویسی اندروید می توانید اینجا مراجعه کنید. 

3-پلتفرم خود را برای طراحی اپلیکیشن موبایل انتخاب کنید

اگر شما متد نیتیو را انتخاب کردید شما باید بین اندروید و (ios) یک گزینه را برای برنامه نویسی انتخاب کنید.

به تحقیقاتی که در ابتدا راجع به بازار هدف انجام داده اید باید مراجعه کنید تا بفهمید مخاطبان هدفتان از چه دستگاه هایی استفاده میکنند.

این گزینه به تصمیم گیری تان کمک میکند.

ذکر این نکته بخاطر این است که تفاوت هایی بین مخاطبان اندروید و ios وجود دارد.

ایده های خود را به واقعیت تبدیل کنید!

با دوتا از پلتفرم ها برای طراحی اپلیکیشن موبایل اشنا شوید:

پلتفرم اندروید استودیو Android Studio

پلتفرم اندروید استودیو در طراحی اپلیکیشن موبایل

بگذارید با محیط رسمی برنامه نویسی اندروید شروع کنیم. اندروید استودیو یک IDE ساخته شده توسط شرکت گوگل است که همه اسناد رسمی به آن ارجاع داده میشوند. IDE مخفف Integrated Development Environment یا “محیط جامع توسعه” است که ما آن را به عنوان محیط برنامه نویسی میشناسیم. این محیط برنامه نویسی بیشترین پشتیبانی را دریافت میکند، بصورت تخصصی برای توسعه اندروید ساخته شده است و کار شما را در بیشتر قسمت ها آسان میکند.

ممکن است نصب اندروید استودیو کمی مشکل باشد اما میتوانید به راحتی آنرا یاد بگیرید و با آن کار کنید. همچنین این برنامه مرتبا در حال بروزرسانی و بهتر شدن میباشد. یکی از مزیت های استفاده از این IDE این است که به راحت ترین شکل ممکن میتوانید از روش های نوین طراحی گوگل باخبر بشوید و کتابخانه های جدید را برای پروژه های خود پیدا کنید. اگر هم میخواهید به عنوان یک توسعه دهنده استخدام بشوید، یکی از راه های یادگیری، کار کردن با اندروید استودیو میباشد. همچنین اگر میخواهید در آینده اپلیکیشن خود را به فروش برسانید، یک ایده خوب استفاده از این محیط برنامه نویسی اندروید به همراه زبان جاوا است.

در محیط برنامه نویسی اندروید استودیو، شما باید از زبان جاوا و Android SDK استفاده کنید. SDK مخفف Software Development Kit یا کیت توسعه نرم افزار میباشد. برای کار کردن با زبان جاوا باید از قبل این کیت را روی کامپیوتر خود نصب کرده باشید. این محیط برنامه نویسی به شما اجازه میدهد که به چیز هایی مانند دکمه ها و دیگر المان های رابط کاربری دسترسی داشته باشید و خیلی راحت بتوانید آرایش این المان ها را در اپلیکیشن خودتان تغییر بدهید. (یا با استفاده از زبان XML این کار را انجام بدهید). این محیط برنامه نویسی کاملا برای ساختن اپلیکیشن هایی که به خوبی با سیستم عامل اندروید سازگار باشند، مناسب است.

اندروید استودیو به همراه SDK، حتی برای ساختن بازی های ساده هم مناسب است. میتوانید این کار را با ساختن View های مختلف و چیز هایی مثل انیمیشن انجام بدهید. البته لازم است که کمی هم به فکر و خلاقیت خود فشار وارد کنید. برای فیزیک های پیشرفته تر در بازی ها هم لازم است که کار کردن با کتابخانه هایی مانند LibGDX را شروع کنید. این کار ابزار لازم را در اختیار شما قرار میدهد تا لازم نباشد همه چیز را از ابتدا بسازید.

اگر شما میخواهید چیزی را توسعه بدهید که فیزیک بسیار پیشرفته تری داشته باشد، یا یک اپلیکیشن که عملکرد آن بالاتر از حد متوسط قرار بگیرد، باید با Android NDK آشنا بشوید. NDK مخفف Native Development Kit یا کیت توسعه بومی است که به شما اجازه میدهد کد های فشرده تر برای CPU را با استفاده از زبان C++ بکار ببرید. اما همانطور که گفتیم، یادگیری این موارد دشوار میباشد و هیچوقت به قدرتمندی استفاده از مواردی مانند Unity نمیشود.

برای اکثر مواقع و کاربرد ها، اندروید استودیو به بقیه گزینه ها ترجیح داده میشود. بخصوص اگر بخواهید یک اپلیکیشن ساده یا یک بازی ابتدایی مانند پازل بسازید. اما اگر قصد دارید نسخه بعدی بازی Angry Birds یا Microsoft Office را تولید کنید، شاید اندروید استودیو بهترین گزینه پیش روی شما نباشد مگر اینکه پیشرفته تر شوید و کار با Android NDK را یاد بگیرید. 

پلتفرم ای کلیپس Eclipse

پلتفرم اکلیپس  برای طراحی اپلیکیشن موبایل

ساختن یک اپلیکیشن اندروید با Eclipse بسیار شبیه اندروید استودیو است. قبل از ساخته شدن اندروید استودیو هم، از این محیط برنامه نویسی اندروید، به عنوان گزینه اصلی استفاده میشد. Eclipse هم مانند مورد قبلی یک محیط برنامه نویسی اندروید است که به شما اجازه میدهد با زان جاوا و با استفاده از Android SDK اپلیکیشن بسازید. راه اندازی آن مشابه Android Studio و روند کار کردنشان با یکدیگر قابل مقایسه است. تفاوتی که دارند این است که ایکلیپس بصورت اختصاصی برای برنامه نویسی اندروید ساخته نشده بود و برای پلتفرم های دیگر و با زبان های دیگر هم به کار گرفته میشد. تجربه کار کردن با آن هم نشان میدهد که سرعتش مقداری پایین تر و حل مشکلات در آن دشوارتر میباشد.

برای اکثر مواقع و کاربرد ها، اندروید استودیو به بقیه گزینه ها ترجیح داده میشود. بخصوص اگر بخواهید یک اپلیکیشن ساده یا یک بازی ابتدایی مانند پازل بسازید. اما اگر قصد دارید نسخه بعدی بازی Angry Birds یا Microsoft Office را تولید کنید، شاید اندروید استودیو بهترین گزینه پیش روی شما نباشد مگر اینکه پیشرفته تر شوید و کار با Android NDK را یاد بگیرید.

به دلیل اینکه ایکلیپس دیگر محیط رسمی برنامه نویسی اندروید به شمار نمیرود، به شما پیشنهاد میکنیم اگر هنوز در حال کار کردن با این نرم افزار هستید، هرچه زودتر به سمت اندروید استودیو حرکت کنید. در کار کردن با اندروید استودیو متوجه میشوید که کار کردن با چندین پروژه در آن آسان تر است، طراحی رابط کاربری بهتر شده و Gradle Support میتواند در بسیاری از موارد شما را کمک کند. همچنین به کسانی که میخواهند به تازگی برنامه نویس اندروید بشوند، قطعا پیشنهاد میکنیم که Android Studio را به جای Eclipse انتخاب کنند.

 




:: برچسب‌ها: طراحی اپلیکیشن موبایل ,
:: بازدید از این مطلب : 464
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: